بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات، که با عنوان هایپرپلازی پروستات، نیز شناخته می شود، اختلالی است که با افزایش سن در مردان ظاهر می شود. بزرگ شدن پروستات می تواند منجر به بروز مشکلات ادراری از جمله، انسداد جریان ادرار به هنگام خروج از مثانه، و مشکلات کلیوی شود.

جهت درمان بزرگی خوش خیم  پروستات، شیوه های درمانی از قبیل مصرف دارو، روش های کم تهاجمی، و یا جراحی وجود دارد، که متخصص ارولوژی، با بررسی علائم، اندازه پروستات و شرایط جسمانی فرد بهترین گزینه درمانی را در نظر می گیرد.

دکتر مجید صفوی متخصص اورولوژی ، کلیه و مجاری ادراری است. شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

• 88190794 – 55737195

علائم و نشانه های بزرگی خوش خیم پروستات

شدت علائم و نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت می باشد، اما این علائم به مرور زمان تشدید می یابند. برخی علائم این اختلال عبارت است از:

• نیاز فوری به دفع ادرار
  • تکرر ادرار به خصوص شب ها
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • قطره ای شدن انتهای ادرار

عفونت مجاری ادراری و یا مشاهده خون در ادرار، از دیگر علائمی هستند که به ندرت مشاهده می شوند.

الزاما اندازه پروستات، شدت اختلال را تعیین نمی کند. در برخی بیماران، با این که میزان بزرگ شدن پروستات بسیار کم و جزئی است، اما علائم با شدت بیشتری ظاهر می شود.

در صورت مشاهده علائم گفته شده و یا بروز مشکلات ادراری، به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. عدم درمان این اختلال می تواند منجر به انسداد مجاری ادراری نیز شود.

عواملی هم چون افزایش سن، سابقه خانوادگی، و یا چاقی، احتمال ابتلا به هایپرپلازی پروستات را افزایش می دهند.

بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص ارولوژی، ابتدا به بررسی علائم و معاینات بالینی می پردازد، و سپس، تست های زیر را تجویز می کند:

• معاینه پروستات، که پزشک با انگشت از طریق کانال مقعدی به راحتی به پروستات دسترسی پیدا کرده، میزان بزرگی پروستات و تا حدودی نوع بافت آن را متوجه می شود
  • آزمایش ادرار، جهت بررسی عفونت و یا نشانه های مشابه
  • آزمایش خون، جهت بررسی اختلالات و مشکلات کلیوی
  • تست PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات)، که میزان این آنتی ژن با بزرگ شدن پروستات، در خون بالا می رود. همچنین تغیرات این آزمایش بیشتر از مقادیری که قابل انتظار برای بزرگی پروستات میباشد ، میتواند نشانه آسیب به بافت پروستات یا حتی نشانه اولیه از شروع بدخیمی در پروستات باشد و ارزیابیهای بیشتری توسط پزشک ارولوژیست انجام خواهد شد.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات با توجه به اندازه پروستات، سن فرد، شرایط جسمانی و میزان ناراحتی بیمار تعیین می شود. در برخی افراد، شدت علائم به حدی نیست که نیازی به درمان  باشد.

بزرگی خوش خیم پروستات

برخی شیوه های درمانی بزرگ شدن پروستات عبارتند از:

• مصرف دارو

مسدود کننده های آلفا، که با شل کردن عضلات و ماهیچه های گردن مثانه، باعث می شوند تا ادرار کردن برای فرد آسان شوند.

مهار کننده های مسیر تستوسترون در پروستات، که با پیشگیری از تغییرات هورمونی، مانع از بزرگ شدن پروستات می شوند.

داروهای گیاهی : این داروها معمولا حاوی ترکیباتی هستند که به یکی از دو روش فوق می توانند بر علائم پروستات اثزر گذارند . همچنین مکانیسمهای ضد التهابی را نیز تا حدودی فعال می کنند . اما چون عموما حاوی ترکیبات اختصاصی  از داروی موثره نیستند بعنوان درمان موارد خفیف علائم و یا کمک به سایر داروهای اختصاصی از آنها استفاده میشود.

گاهی ترکیبی از این داروها، برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

روش های جراحی و درمانی با کمترین میزان تهاجم

• در صورتی که علائم با مصرف دارو بهبود نیابند،
  • علائمی مانند انسداد مجاری ادراری، سنگ مثانه و یا ادرار خونی مشاهده شود،
  • علائم شدت یابند

انواع روشهای کم تهاجمی

• درمان TURP و برداشتن بافتی که دور پیشابراه رشد کرده از طریق دستگاههای اندوسکوپیک به عنوان درمان استاندارد طلایی شناخته می شود . در این روش بافتی از پروستات که باعث انسداد شده است بصورت قطعه قطعه با کوتر الکتریکی برش داده شده و خارج می شود تا اینکه تمام بافت دور مجرا تخلیه و مجرا باز شود
  • استفاده از لیزرهمان روش فوق است که بجای کوتر الکتریکی از اشعه لیزر برای برش استفاده میشود اما بعلت ساختار اشعه در پروستاتهای کوچکتر قابل استفاده است
  • روشهای دیگر مثل سرما درمانی یا گرما درمانی یا امواج روشهای تحقیقاتی هستند و بصورت کلی توصیه نمی شوند .

جراحی باز

در کسانی که پروستات خیلی بزرگ دارند و یا مشکلات دیگری مثل سنگهای بزرگ مثانه یا حفره های جانبی در مثانه دارند بهتر است جراحی باز انجام شود و این افراد بهترین نتیجه را از این نوع جراحی بدست می آورند . در این روش بافت انسدادی دور مجرا یا به اصطلاح هسته انسدادی پروستات بصورت کامل جدا شده و برداشته می شود . و پوسته یا کپسول پروستات باقی می ماند و مجرای ادرار از انسداد رها میشود .

• عمل جراحی رادیکال یا ریشه ای پروستات در بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند انجام میشود که در این روش کل پروستات شامل هسته و پوسته و ضمائم متصل به پروستات خارج میشود و دهانه مثانه به مجرای ادراری مجددا پیوند میشود .

عوارض عمل جراحی

معمولا جراحی زمانی انجام میشود که خطر عوارض درازمدت بزرگی پروستات یا داروها نسبت به احتمال عوارض عمل جراحی بسیار بیشتر باشد .

اساسا روشهای جراحی بزرگی خوش خیم پروستات عوارض کم و موقت دارند . تخلیه ادرار در روزهای اول بعد عمل از طریق سوند ادراری است و شستشوی مثانه با سرمهای استریل برای دفع خونابه ها و راحتی بیمار انجام میشود . درد و سوزش و تکرر ادرار بعلت زخم داخل مثانه و مجرا ، توسط دارو کنترل میشود .

بعد از خارج کردن سوند احتمال بی اختیاری ادرار بسیار کم و ناچیز است . و سوزش مجرا همزمان با ترمیم بافتهای داخلی برطرف میشود و علائم مربدوط به بزرگی پروستات برطرف می شود .

نتایج جراحی پروستات بصورت کلی وابسته به تجربه جراح و کیفیت تجهیزات مورد استفاده در روشهای اندوسکوپیک دارد

التهاب پروستات

بی اختیاری ادرار