سرطان مثانه دومین سرطان شایع مجاری ادراری و کلیه می باشد ( اولین آن سرطان پروستات می باشد). این بیماری در داخل و حفره مثانه ایجاد می شود. به صورت یک توده گل کمی هست که معمولا به صورت سطحی در داخل مثانه آویزان هست و گاهی ریشه در داخل بافتهای مثانه ، خارج از مثانه در سایر بدن پراکنده شود. ۷۰ درصد از سرطان های مثانه از نوعی هستند که به صورت سطحی در این عضو هستند و حدود یک سوم از سرطان ها هم عمقی رشد می کنند و به داخل و خارج از مثانه ممکن است نفوذ داشته باشند.

علت سرطان مثانه

1. علت شایع سرطان مثانه مصرف دخانیات بخصوص سیگار می باشد . به علت موادی که در سیگار وجود دارد از طریق خون و ریه جذب بدن می شوند . بعد از تغییراتی که در متابولیت های این مواد در بدن ایجاد شد از طریق ادرار دفع می شوند. موادی که در ادرار جمع می شود که غلظت آن زیاد است در داخل مثانه همراه با ادرار وجود دارند در سلول های مثانه وارد شده و به مرور زمان و در طولانی مدت باعث تغییرات سرطانی ایجاد شود و یک یا چندین کانون سرطان در داخل مثانه رشد کند .
  2. عوامل خطر شغلی

افرادی که با هیدروکربن های آروماتیک سر و کار دارند یا در تماس مداوم با این مواد هستند ممکن است باعث افزایش ریسک سرطان مثانه افزایش یابد  . معمولا افرادی که در صنایع کاغذ سازی ، لاستیک سازی ، مشتقات نفت کار می کنند در طولانی مدت ممکن است در خطر این بیماری قرار بگیرند.

1. مواد شیمیایی

استفاده مداوم از رنگ مو به دلیل داشتن مواد شیمیایی در افرادی که متابولیسم بدنشان به صورت ذاتی در برابر این رنگها کند است باعث افزایش خطر در سرطان مثانه شود.

۴٫تماس با اشعه ایکس

تماس با اشعه ایکس بخصوص در برخی درمان هایی که در داخل لگن استفاده می شود می تواند در طولانی مدت ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد .

۵٫مصرف برخی دارو

مصرف داروهایی مانند سیکلو فستامین که برای شیمی درمانی ها جهت درمان تومورها استفاده می شود باعث افزایش خطر این بیماری شود. همچنین داروی پیوگلیتازون برای درمان دیابت استفاده می شد در مصارف بالاو در طولانی مدت می تواند از عوامل خطر سرطان مثانه باشد .

آیا سرطان مثانه ارثی است ؟

نقش عوامل ژنتیکی و فامیلیار به صورت ناچیز مطرح شده است . می توان گفت سرطان مثانه ، سرطان ارثی نیست و خطری در این مورد فرد را تهدید نمی کند.

نقش تغذیه در سرطان مثانه

تاکنون موردی دال بر این که نوع تغذیه در ایجاد این سرطان نقش داسته یافت نشده است .

بنابراین این بیماری در افراد سیگاری و کسانی که با تنباکو سرو کار دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

تفاوت سرطان مثانه با سایر سرطان ها

تفاوت سرطان مثانه با سایر سرطان ها اینست که ۷۰ درصد سرطان هایی که در داخل مثانه ایجاد می شود سطحی است و هنوز ریشه ای به داخل ماهیچه های مثانه ایجاد نکرده است که معمولا با درمان های اندسکوپیک درمان می شود.

علائم سرطان مثانه

مشاهده خون در ادرار که فرد متوجه آن می شود و با چشم قابل مشاهده می باشد .در واقع اولین علائم بیماری سرطان مثانه می باشد . در این صورت فرد حتما باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کند .پزشک موظف است به بررسی کامل مجاری ادراری و کلیه انجام دهد زیرا ممکن است تومورها در داخل مجاری ادراری وجود داشته باشد هر چند ممکن است علتهای دیگری هم باعث خونریزی در داخل ادرار می باشند اما مهترین آن که تومور مثانه می باشد را باید در نظر داشت . در صورتی که این مورد رد شود می توان علائم دیگر را درمان کرد  . شایع ترین علائم در مراحل ابتدایی این بیماری شامل موارد ذیل است:

• هماتوری بدون درد
  • تکرر و سوزش ادرار
  • نیاز فوری به ادرار کردن

نشانه ها و علائم ناشی از پیشرفت تومور عبارتند از :

• درد پهلو ناشی از انسداد حالبی یا متاساز
  • درد استخوانی
  • درد در ناحیه شکم

پیشرفت سرطان مثانه

زمانی که سرطان مثانه عمقی تر باشد و به صورت ریشه ای در داخل مثانه رشد می کند و عضلات مثانه را درگیر کند ، ممکن است علائم دیگری مشاهده شود از جمله احشای مجاور مثانه مانند روده و حالب ها درگیر می شود . در این صورت باعث انسداد مسیر ادرار از داخل کلیه ها می شود . زمانی که سرطان مثانه پیشرفته تر شود می تواند به داخل بدن پراکنده شود و به صورت متاساز به بقیه اعضای دیگر منتشر شود .

از نظر بدخیمی سرطان مثانه از جمله سرطان هایی هستند که سلول هایی با رشد کند و آهسته داشته باشد یا سلول هایی با رشد سریع داشته باشد که حالت تهاجمی و بدخیم تری داشته باشند . برای تشخیص میزان پیشرفت این سرطان از آزمایشهای پاتولوژی استفاده شود . در این آزمایش ها نوع سلول ها  از نظر بدخیمی پایین یا بدخیمی بالا مشخص می شود.

افرادی که سرطان با سلول های بدخیم بالا دارند اگر تومور به صورت سطحی باشد از روش اندوسکوپیک درمان می شود و از داروهای ایمنی تراپی برای جلوگیری از عود مجدد استفاده می شود . این بیماران باید مراقبت بیشتری داشته باشند .

در مواردی که فرد دارای سرطان بدخیم تر و مهاجم تر است معمولا از روش های تهاجمی تر برای درمان استفاده می شود و اگر درمان به صورت خارج کردن توده به همراه مثانه باشد در اکثر موارد پیش آگهی مناسب خواهد بود و بیمار درمان کامل می شود.

انواع سرطان مثانه

سرطان درجا

به شک ضایعه مخملی شکل در مثانه و به طور شایع بدون ضایعه قابل رویت تظاهر می کند . می تواند بدون علامت یا همراه با سوزش ادرار و تکرر ادرار و علائم تحریکی باشد.

سیتولوژی در ۸۰ الی ۹۰ درصد موارد مثبت است. این نوع سرطان زمینه تومور مهاجم و گرید بالای مثانه است و با تومور سطحی ارتباطی ندارد .

1. سرطان ترانزیشنال

بیش از ۹۰ درصد تومورهای مثانه از این نوع هستند . درجه تمایز سلولی و مرحله تومور رابطه تنگانگ دارند.

1. سرطان اسکواموس

این نوع تومور معمولا درجه تمایز پایین دارد و  غدد لنفاوی را درگیر نمی کند بنابراین متاساز دوردست ندارد. در حالیکه ببیمارانی که به علت تحریک و عفونت مزمن مثانه دچار تومور اسکواموس مثانه می شوند ، تومور حالت تهاجمی بیشتری دارد . درمان این نوع سرطان برداشتن مثانه از طریق جراحی رادیکال سیستکتومی است . برداشتن مجرا همراه با مثانه توصیه می شود.

1. آدنوکارسینوم مثانه
  • آدنوکارسینوم اولیه مثانه : محل رشد سرطان در ناحیه قاعده و گنبد مثانه ( قسمت خلفی مثانه ) می باشد . این نوع سرطان در مثانه هایی که از نوع اکستروفیک می باشد شایع است ایجاد می شود. درمان انتخابی این نوع تومور جراحی رادیکال سیستکتومی و لنفادنکتومی است .
  • آدنوکارسینوم با منشا اوراک

تومور ابتدا در خارج از مثانه تشکیل می شود . پیش آگهی این نوع تومور از نوع آدنوکارسینوم اولیه بدتر است . درمان آن برداشتن مثانه و لنفادنکتومی لگنی است .

• آدنوکارسینوم متاستاتیک

تومورهای رکتوم ، معده ، آندومتر ، پستان ، پروستات و تخمدان ها بندرت متاساز به مثانه می دهند.

تشخیص سرطان مثانه

آزمایشات روتین

• آزمایش تجزیه ادرار : در این تست وجود خون در ادرار بررسی می شود.
  • تست آزوتمی و آنمی

سیتولوژی ادرار

در بررسی تومورهای مثانه با درجه تمایز بالا کمک کننده است . مواردی از جمله التهاب مزمن ، پرتو درمانی و شیمی درمانی قبلی ، سنگ مثانه ، تزریق ماده حالب داخل مثانه در نتیجه آزمایش تاثیر گذاشته و باعث کاذب بودن نتایج تا ۱۲ درصد می شود.

اوروگرافی داخل وریدی

تمام بیمارانی که نشانه و علائم تومور مثانه را دارند لازم است CT Scan   شوند.

سیستوسکوپی

تمام بیمارانی که مشکوک به تومور مثانه هستند ، لازم است سیستواورتروسکوپی شوند . تومورهای سطحی معمولا به شکل پاپیلری و تومورهایی که درجه بالا دارند اغلب به فرم پهن و بدون پایه هستند. انجام بیوپسی تصادفی از نواحی نزدیک تومور ، دیواره مقابل تومور ، گنبد مثانه و مجرای پروستاتیک انجام می شود.

مرحله بندی سرطان مثانه

اولین اقدام ، همان خارج کردن تومور است . دومین اقدام تشخیص بیمارانی است که دچار متاستاز هستند . هنگامی که مشخص شد تومور سطحی است ، استفاده از اسکن استخوان و سی تی اسکن برای مرحله بندی توصیه نمی شود و کاربرد وسایل فوق الذکر برای تومورهایی است که جدار مثانه را مورد تهاجم قرار داده باشند .

آندوسکوپیک تومورهای مثانه

درمان اندوسکوپیک تومورهای مثانه . قسمتی از مثانه که تومور رشد کرده است بصورت عمقی تا عضلات مثانه برداشته میشود

درمان تومور سطحی سرطان مثانه

تومور سطحی شامل گرید ۱ ، ۲ و ۳ می باشد . احتمال عود تومور با گرید و مرحله تومور ارتباط دارد . درمان و تشخیص اساسی تومور سطحی مثانه روش اندوسکوپیک است . بیمارانی که TUR تومور مثانه شده اند برای مدت -۱۲ سال و به فاصله هر ۳ ماه و سپس هر ۶ ماه برای ۲ سال دیگر سیستوسکوپی می شوند و سالانه یا هر ۲ سال برای بررسی ابتلای احتمالی قسمت فوقانی دستگاه ادراری انجام IVP توصیه می شود.

درمان های تکمیلی سرطان مثانه

درمان های کمکی بعد از انجام TUR تومورهای مثانه با روش زیر ممکن است انجام شود :

• شیمی درمانی داخل مثانه
  • ایمونوتراپی داخل مثانه ای با ب ث ژ یا انترفرون
  • شیمی درمانی سیستمیک
  • درمان با لیزر
  • ویتامین درمانی

موارد کاربد شیمی درمانی یا ایمنی درمانی داخل مثانه ای عبارتند از :

• خطر عود تومور زیاد باشد .
  • تومورهای متعدد
  • سرطان درجا یا تومور سطحی با گرید بالا

درمان تومور مثانه در مراحل تهاجمی

1. حفظ مثانه با کاربرد اشعه درمانی ، شیمی درمانی ، رزکسیون تومور یا ترکیبی از آنها
  2. حذف مثانه و جایگزینی آن با روده یا انحراف ادراری به روش های مختلف

روش اول در بیمارانی توصیه می شود که سرطان با حداقل تهاجم به جدار مثانه داشته باشند و از ننوع ترانزیشنال خالص باششد . از عوارض رادیوتراپی و حفظ مثانه موارد زیر را می توان بیان کرد:

• عود تومور
  • علائم تحریک پذیری مثانه در حین رادیوتراپی
  • التهاب مزمن مثانه تاشی از اشعه درمانی

سیستکتومی رادیکال

درمان استاندارد برای تومور مهاجم مثانه بدون متاساز است . از جراحی برای کنترل موضعی و هماچوری ( وجود خون در ادرار) در تومورهای متاستاتیک به عنوان روش درمان موثر استفاده می شود. برداشتن تمام مجرای پروستاتیک هم تومور باشد.

سونوگرافی یک نمونه از موارد مثانه ساخته شده با روده بعد از عمل جراحی برداشتن کامل مثانه بعلت سرطان مثانه( دو عکس بالا) . و مقایسه با عکس سونوگرافی یک مثانه طبیعی(عکس پایین ) .

نتیجه

سرطان مثانه در اکثر اوقات بیماری مهاجم نیست و سطحی است که توسط درمان های اندوسکوپیک قابل درمان و پیشگیری از عود سرطان خواهیم بود .