سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین سرطان هایی که گریبان گیر مردان در تمام دنیا هست شناخته می شود ۱۵% از کل سرطان های تشخیص داده شده دردنیا رو سرطان پروستات تشکیل داده است و در جوامع غربی و آمریکای شمالی شایع ترین سرطان مردان است در ایران سومین عامل بروز سرطان در مردان ایرانی شناخته می شود که شیوع آن ۱۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در هر سال می باشد .علائم بیماری در سنین کهنسالی اتفاق می افتد هر چند که شروع بیماری از سن بالای ۵۰ سالگی است و این به علت این است که سرطان پروستات رشد خیلی آهسته ای دارد و از زمانی که به وجود می آید تا زمانی که باعث علائم می شود ،باعث مشکلات در فرد می شود و چندین سال طول خواهد کشید .

علل سرطان پروستات

افزایش سن در علل سرطان پروستات بسیار تاثیر گذار است و فاکتور های ژنتیکی و فامیل هم نقش عمده دارند در صورت بروز سرطان در سه نفر از افراد فامیل نزدیک و یا دو نفر از افراد فامیل در سنین زیر ۵۵ سال به سرطان پروستات مبتلا شده اند احتمال این که سرطان پروستات در فامیل آن خانواده وجود داشته باشد قوت می گیرد .در خانواده هایی که سرطان پروستات در آنها بیشتر است معمولاً سرطان پروستات در سنین پایین تری در افراد خانواده احتمال بروز دارد و سرطان هایی که در این خانواده ها به وجود می آید پروستات بدخیم تر و عاقبت بدتری داشته باشند نسبت به افراد عادی جامعه همچین چیزی صدق نمی کند .

عوامل محیطی

نقش عوامل سرطان زایی محیطی تا حدودی شناخته شده عوامل دیگری که باعث ایجاد سرطان پروستات ممکن است بشود و بررسی شده اند در مورد چربی خون است و مصرف غذاهای چرب که دیده شده خود مصرف چرب باعث سرطان نمی شود ولی استفاده بیش از حد از غذاهای سرخ شده ممکن است باعث افزایش سرطان شود .ارتباطی بین میزان چربی خون و یا دیابت با سرطان پروستات وجود ندارد البته کسانی که دیابت دارند و از قرص متفورمین استفاده می کنند احتمالاً تا حدودی کمتر به سرطان پروستات مبتلا خواهند شد .

استفاده از گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی به پیشگیری از سرطان پروستات که قبلاً مطرح شده بود در مطالعاتی که بعداً انجام شد اثبات نشد در مورد نقش ویتامین D باید گفت که هم کمبود ویتامین D و هم مصرف زیاد از حد آن و افزایش مقادیری خونی آن بالای این ویتامین هر دوی این ها با افزایش میزان بروز سرطان پروستات تا حدودی دیده شده است ،مصرف زیاد الکل هم چنین باعث افزایش خفیف در میزان بروز سرطان پروستات خواهد شد نکته ی مهم این است که تاکنون هیچ رژیم غذایی که باعث ایجاد سرطان پروستات بشود و یا اینکه باعث جلوگیری از سرطان پروستات بشود پیدا نشده ولی توصیه این است که افراد از روغن های سرخ کردنی و غذاهای سرخ شده کمتری استفاده کنند که غذاهای سرخ شده به علت مواد سرطان زایی که دارند در افزایش بروز همه ی سرطان ها و همچنین سرطان پروستات تا حدودی نقش دارند .

نقش دارو در سرطان پروستات

تشخیص سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و در معاینه پروستات توسط پزشک و با چک میزان PSA خون در افراد بالای ۵۰ سال شک تغییرات سرطانی در پروستات برای پزشک وجود خواهد آمد و در صورتی که شک به سرطان پروستات ایجاد شود با بررسی های بعدی و نمونه برداری پروستات احتمال وجود سرطان درپروستات به تشخیص خواهد رسید .

حفظ اعصاب و عروق آلت تناسلی در عمل جراحی سرطان پروستات . با تکنیک دقیق عمل جراحی امکان حفظ این اجزا وجود دارد و باعث حفظ توانایی جنسی میشود

مشخص شدن تغییرات سرطانی در افراد

چکاپ های دوره ای برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه می شود که فواصل بین این چکاپ های دوره ای بر اساس شرح حالی است که از فرد گرفته می شود و معاینه و میزان اولیه PSA اون فرد مشخص خواهد شد که به چه فواصلی زمانی لازم است فرد چکاپ های خودش را انجام دهد که ما بتوانیم به موقع تشخیص سرطان پروستات برای فرد انجام دهیم .

نکته ی مهم

• سرطان پروستات چهارمین سرطان شایع در ایران با بروز ۱۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در هرسال می باشد و هشتمین علت مهم مرگ ناشی از سرطان در ایران است .
  • سرطان پروستات موضوعی است که درباره آن خیلی اختلاف نظر وجود دارد و علت آن عمدتاً بحث در مورد موثر بودن غربالگری است :در حالی که تعداد زیادی از مردان گرفتار سرطان پروستات می شوند ، تعداد کمی از آن ها دچار مرگ و میر یا مورییدیته مستقیم ناشی از آن خواهند شد ، متاسفانه ما نمی توانیم معین کنیم کدام یک از این مردان با بیماریشان بدون هیچ مشکلی زندگی خواهند کرد و کدام یک علامت دار می شوند یا از نتایج سوء بیماریشان رنج خواهند برد ، به علاوه درمان های مربوط نیز ممکن است مرگ و میر و عوارض قابل توجهی از قبیل عدم نعوظ ، بی اختیاری ادرار و عفونت به دنبال داشته باشد . .

تظاهرات بیمار

• اکثر موارد بدون علامت هستند و تنها در آزمون غربالگری با بالا بودن سطح آنتی ژن اختصاصی برای پروستات خود را نشان می دهند .
  • ممکن است علائم غیر اختصاصی مربوط به انسداد ادراری ( مثل تکرر ادرار ، ضعیف بودن جریان ادرار ، احتباس ادراری ) وجود داشته باشد.
  • وجود خون در ادرار
  • ممکن است در معاینه از طریق مقعد با انگشت گره هایی سفت پروستات لمس شوند.
  • درصد کوچکی از موارد با عوارض ناشی از متاستاز ، از قبیل درد پشت (ناشی از متاستاز به مهره ها ) نارسایی کلیه ( به علت انسداد حالب ها ) یا کاهش وزن خود را نشان می دهند.

تشخیص افراقی

• گره خوش خیم پروستات
  • هیپر پلازی خوش خیم پروستات
  • پروستاتیت
  • توده راست روده ای
  • آبسه پروستات
  • عفونت دستگاه ادراری
  • توده لگنی / لنفوم ( ادم لنفاوی یک طرفه )
  • تنگی پیشابراه
  • مثانه نوروژنیک

ارزیابی تشخیصی

• در گذشته اکثر موارد به طور اتفاقی در معاینه راست روده یا بررسی بافت پروستات به دنبال انجام روش TURP کشف می شدند .
  • امروزه اکثر موارد به وسیله غربالگری PSA کشف می شوند.

در مورد غربالگری اختلاف نظر وجود دارد زیرا هیچ گونه مدرک قطعی که نشان از بهبود پی آمد بیماری داشته باشد وجود ندارد.

در نژاد آفریقایی – آمریکایی و آنهایی که سابقه ی خانوادگی مثبت دارند شروع غربالگری را سن ۴۰ سالگی و برای بقیه افراد ۵۰ سالگی در نظر بگیرید .

PSA  می تواند در بیماران به BPH ، پروستات حاد و احتباس حاد ادرار نیز بالا رود افزایش گذرا همچنین می تواند در مردانی دیده شود که از پروستات آنها بیوپسی برداشته شده است یا آنهایی که اخیراً انزال داشته اند .

• سونوگرافی پروستات از طریق راست روده همراه با بیوپسی هدایت شده از پروستات تشخیصی است ( سونوگرافی به تنهایی مفید نیست ).
  • ممکن است ارزیابی بیمار از نظر متاستاز لازم باشد که این موضوع بستگی به سطح PSA ، درجه تومور و مرحله تومور دارد این ارزیابی شامل اسکن استخوان ، اسکن CT از شکم و لگن و اسکن پروستاسینت (آنتی بادی های نشان دار بر علیه آنتی ژن غشایی اختصادی برای پروستات ) است .
  • سرطان پروستات بر اساس سامانه درجه بندی گلیسون درجه بندی می شود .این سامانه درجه ای را برای ۲ منطقه ی سرطانی که در نمونه های بافتی از همه بزرگ ترند تعیین می کند.

درجه بندی از ۱ تا ۵ متغییر است ( درجه ۱ حداقل قابلیت تهاجمی را دارد).

۲ نمره باید با هم جمع شوند تا یک نمره گلیسون را ایجاد کنند.

نمرات ۲ تا ۶ درجه خفیف ودرجه ۷ درجه متوسط و نمرات ۸ تا ۱۰ درجه بالا هستند .

تومورهایی که نمره گلیسون پایینی دارند به طور معمول ممکن است درمان قابل توجهی دریافت نکنند.

درمان سرطان پروستات

درمان و مدیریت بیماری

• برای بیماران موضعی چهار گزینه بالقوه شفابخش وجود دارد : پروستاتکتومی ، پرتوتابی از خارج ، پرتوتابی داخلی و کرایوسرجری .
  • بسته به سن بیمار ، میزان سلامت او و وضعیت تومور ممکن است انتظار همراه با تحت نظر گرفتن بیمار (زیر نظر گرفتن بیمار بدنون هیچ گونه درمان فعال ) قابل قبول باشد.

جراحی سرطان پروستات

جراحی پروستات قطعی ترین روش درمان برای سرطان پروستات محدود به پروستات و یا موارد با پیشرفت محدود است.

این جراحی که به عنوان رادیکال پروستاتکتومی شناخته میشود یک عمل خاص میباشد و مجموعه پروستات و ضمائم آن براشته میشود و همچنین غدد لنفاوی لگنی که احتمال سرایت تومور به آنها میباشد  خارج می شود . در انتها مجددا مثانه به مجرا پیوند زده می شود . بعلت حساسیت عمل جراحی در حفظ دریچه ادرار و کاهش عوارض بهتر است عمل جراحی توسط پزشکان فوق تخصص سرطانهای دستگاه ادراری انجام شود . در این صورت عوارض بی اختیاری ادرار و اختلالات جنسی و عوارض ادراری در کمترین حالت خواهد بود

رادیوتراپی

سرطان پروستات به درمان بااشعه X حساس می باشد و بنابراین رادیوتراپی به خوبی جایگاه خود را در درمان سرطان پروستات باز کرده است . جهت کاهش عوارض و بهترین نتیجه برای درمان از روش پیشرفته IMRT  بهتر است استفاده شود تا حداکثر اشعه بر پروستات متمرکز شود و به بافتهای اطراف کمترین نفوذ را داشته باشد این روش هم اکنون در مراکزی در ایران قابل دسترس می باشد

کرایو درمانی و براکی تراپی درمانهای مطرح دیگری هستند که به علت محدودیتها و عوارض جایگاه کمتری پیدا کرده اند .

انتخاب نوع درمان برای هر بیمار بر اساس شرایط بیمار و فاکتورهای مربوط به پروستات و سرطان موجود می باشد

هورمون درمانی

• درموارد پیشرفته برای کاهش تستوسترون موجود در گردش خون ازداروهای تزیقی یا جراحی برداشتن بیضه استفاده می شود این کار را درمان از طریق محروم سازی از آندروژن می گویند.

ممکن است در بیماری موضعی به عنوان درمان کمکی یا اصلی به کار رود .

در بیماران پیشرفته معمولاً به عنوان درمان اصلی از آن استفاده می شود .

• شیمی درمانی برای سرطان پروستات چیزی است که به طور فعال در حال پیشرفت است با این که شیمی درمانی در گذشته موثر نبوده است ، برخی علائم موفقیت در حال پیدایش هستند.

پیش آگهی و عوارض سرطان پروستات

• وقتی بیمار زود تشخیص داده شود پیش آگهی عالی است .
  • احتمال علاج قطعی در مردانی که سرطان پروستات دارند و PSA آنها ۱۰ng/ml است کمتر می باشد.
  • بقا ۱۰ ساله در بیماری موضعی حتی بدون درمان ۸۵% است .
  • میزان معالجه قطعی با جراحی در ضایعاتی که در مراحل اولیه هستند بیش از ۹۰ % است.
  • اکثر عوارض به علت گسترش تومور از طریق متاستاز یا پیشرفت موضعی نئوپلاسم هستند ( مثلاً کاهش وزن ، کم خونی ،شکستگیهای پاتولوژیک ، نارسایی کلیه ، انسداد خروج مثانه ، هماچوری ).
  • عوارض درمان عبارتند از : عفونت پس از عمل ، اختلال عملکرد نعوظی ، بی اختیاری ، انزال رو به عقب و پروکتیت ناشی از پرتوتابی .
  • امید به زندگی در بیماران مبتلا به بیماری متاستاتیک به طور متوسط ۲ تا ۵ سال است .

چاقی و سرطان پروستات

طبق اطلاعات بدست آمده هیچ گونه رابطه ی مستقیمی بین چاق بودن یک فرد و سرطان پروستات پیدا نکرده اند اما امکان دارد که چاق بودن بر روی هورمون های فرد تاثیر بگذارد و میزان خطر را افزایش دهد به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از چاقی مفرط سبک زندگی خود را تغییر دهیم و سعی کنیم بیشتر فعالیت جسمانی انجام دهیم در واقع ورزش به صورت روزانه می تواند از هر نوع بیماری جلوگیری کند.