در سرطان کلیه، سلول های کلیه بدخیم می شوند، به طرز غیر قابل کنترلی رشد می کنند و تبدیل به تومور می شوند. علت اصلی سرطان کلیه، به طور کامل مشخص نیست، اما برخی عوامل احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند، از جمله:

• مصرف سیگار
  • چاقی و اضافه وزن
  • دیالیزهای طولانی مدت
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کلیه
  • مصرف برخی داروها برای مدت طولانی

علائم و نشانه های سرطان کلیه

سرطان کلیه در مراحل اولیه، معمولا با علامت خاصی همراه نمی باشد و حتی تست های روتینی جهت تشخیص علائم این سرطان وجود ندارد.

برخی علائم این سرطان در مراحل بعدی عبارتند از:

• مشاهده خون در ادرار
  • درد در نواحی پشت و پهلوها که کمتر هم نمی شود
  • کاهش اشتها
  • تب

در صورت شدت علائم، حتما به اورولوژیست مراجعه کنید.

چگونه می توان از سرطان کلیه پیشگیری کرد؟

اقداماتی جهت پیشگیری از سرطان کلیه وجود دارد، مانند:

• ترک سیگار
  • داشتن وزنی متعادل. افرادی که اضافه وزن دارند، بهتر است زمانی را در طول هفته به ورزش و یا پیاده روی اختصاص دهند.
  • کنترل فشار خون. رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن و ورزش، ازجمله اقداماتی هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

تشخیص سرطان کلیه

برخی روش های تشخیصی سرطان کلیه عبارتند از:

• سونوگرافی . که در کلیه توده گزارش می کند .اکثر مواقع سرطان کلیه به صورت اتفاقی در سونوگرافی مشخص می شود
  • عکس برداریهای اختصاصی تر: سی تی اسکن و MRI، جهت مشاهده تومور و یا هر گونه اختلال در کلیه که تا حدود زیادی تشخیص را مسجل می کنند
  • بیوپسی از بافت توده کلیه، جهت بررسی سلولهای سرطان . نمونه برداری در موارد خاص و محدود انجام می شود .

توده های توپر در کلیه معمولا بدخیم هستند به جز موارد محدودی از تومورهای حاوی چربی که در عکس برداریها مشخصند و بیوپسی لازم ندارند.

سرطان بدخیم کلیه که بصورت رادیکال عمل شده و بهبودی کامل دارد

درمان سرطان کلیه

• درمان جراحی : تنها روش درمان برای سرطانهای کلیه می باشد
  • در مواردی که توده بزرگ نباشد فقط خود توده و قسمت کوچکی از بافت کلیه مجاور آن برداشته می شود
  • در تومورهای بزرگتر گاهی لازم است یک کلیه به طور کامل برداشته شود. در این جراحی که نفرکتومی رادیکال نام دارد، گره های لنفاوی، غده آدرنال، و بافت سالم، از طریق برش های بسیار ریز در ناحیه شکم، برداشته می شوند. اما گاهی، تنها تومور و یا قسمتی از بافت سالم اطراف کلیه برداشته می شود، که این نوع جراحی، نفرکتومی پارشیال نام دارد.

نوع جراحی، بر اساس میزان پیشرفت و مرحله سرطان تعیین می شود.

درمان غیر جراحی

در روش غیر جراحی، سلول های سرطانی یا فریز می شوند و یا تحت گرما و حرارت شدید قرار می گیرند.

در مواردی که سرطان به داخل بدن گسترش متاستاتیک داشته باشد باز هم منشا اولیه در کلیه برداشته شده و بیمار تحت درمانهای کمکی با داروهای خاصی تحت عنوان تارکت تراپی قرار می کیرد

2 thoughts on “سرطان کلیه

1. اصغری - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۲:۳۲ ب.ظ

با سلام و عرض ادب . من چندین سال است در روز حدود ۱ الی ۳ لیتر آب می خورم بیشتر در طول روز مخصوصاً صبح ها زیرا اسید آوریک دارم البته الان مهار شده . آیا خوردن آب در این حد مضر است یاخیر ؟

• drsafavi - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۲:۳۶ ب.ظ

سلام . خیر ایرادی نداره