در سرطان کلیه، سلول های کلیه بدخیم می شوند، به طرز غیر قابل کنترلی رشد می کنند و تبدیل به تومور می شوند. علت اصلی سرطان کلیه، به طور کامل مشخص نیست، اما برخی عوامل احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند، از جمله:

• مصرف سیگار
  • چاقی و اضافه وزن
  • دیالیزهای طولانی مدت
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کلیه
  • مصرف برخی داروها برای مدت طولانی

سرطان کلیه چیست ؟

هر عضوی در بدن ما می تواند دچار سرطان شود کلیه هم یکی از اعضایی است که میتواند درگیر سرطان شود.

در حال حاضر ما سرطان کلیه را به این شکل می بینیم که بیمار با یک سونوگرافی ، سی تی اسکن یا ام آر آی که به صورت اتفاقی برایش انجام شده به متخصص اورولوژی مراجعه می کند و متوجه می شود که یک توده داخل کلیه اش وجود دارد ممکن است هیچ گونه علامتی از قبل نداشته است و یا می تواند علامت های مختلفی داشته باشد .

چه افرادی در معرض خطر سرطان کلیه هستند ؟

• افراد چاق
  • افراد مبتلا به فشار خون
  • افرادی که سیگار مصرف می کنند .

در چه صورتی پزشک کلیه را از بدن خارج می کند ؟

در صورتی که تشخیص دادیم توده ای در بدن شخص وجود دارد اگر توده کوچک باشد به صورت جراحی یا لاپاراسکوپی  توده را خارج می کنیم درصورتی که توده بسیار بزرگ باشد و کلیه را  درگیر کرده باشد ما مجبور هستیم کلیه را به صورت لاپاراسکوپی یا جراحی باز خارج کنیم .

علائم و نشانه های سرطان کلیه

سرطان کلیه در مراحل اولیه، معمولا با علامت خاصی همراه نمی باشد و حتی تست های روتینی جهت تشخیص علائم این سرطان وجود ندارد.

برخی علائم این سرطان در مراحل بعدی عبارتند از:

• مشاهده ادرار خونی
  • درد در نواحی پشت و پهلوها که کمتر هم نمی شود
  • کاهش اشتها
  • تب

در صورت شدت علائم، حتما به اورولوژیست مراجعه کنید.

چگونه می توان از سرطان کلیه پیشگیری کرد؟

اقداماتی جهت پیشگیری از سرطان کلیه وجود دارد، مانند:

• ترک سیگار
  • داشتن وزنی متعادل. افرادی که اضافه وزن دارند، بهتر است زمانی را در طول هفته به ورزش و یا پیاده روی اختصاص دهند.
  • کنترل فشار خون. رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن و ورزش، ازجمله اقداماتی هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

تشخیص سرطان کلیه

برخی روش های تشخیصی سرطان کلیه عبارتند از:

• سونوگرافی . که در کلیه توده گزارش می کند .اکثر مواقع سرطان کلیه به صورت اتفاقی در سونوگرافی مشخص می شود
  • عکس برداریهای اختصاصی تر: سی تی اسکن و MRI، جهت مشاهده تومور و یا هر گونه اختلال در کلیه که تا حدود زیادی تشخیص را مسجل می کنند
  • بیوپسی از بافت توده کلیه، جهت بررسی سلولهای سرطان . نمونه برداری در موارد خاص و محدود انجام می شود .

توده های توپر در کلیه معمولا بدخیم هستند به جز موارد محدودی از تومورهای حاوی چربی که در عکس برداریها مشخصند و بیوپسی لازم ندارند.

سرطان بدخیم کلیه که بصورت رادیکال عمل شده و بهبودی کامل دارد

سرطان کلیه در کودکان

آیا می دانید علت سرطان کلیه در کودکان چیست ؟ علائم سرطان کلیه چیست ؟

سرطان کلیه چه علائمی در کودکان می تواند ایجاد کند ؟

در اکثر مواقع این مادر است که احتمال میدهد که کودکش دچاربیماری شده است برای مثال هنگامی که مادر بدن کودک خود را می بیند متوجه برآمدگی درسطح شکم می شود بعد از آن به پزشک مراجعه می کند و در نهایت این پزشک است که تشخیص می دهد کودک مبتلا به سرطان کلیه شده است یا خیر .

یکی از علائم های شایع برآمدگی در سمت چپ یا سمت راست کلیه است و درصد کمی احتمال دارد دو طرفه ایجاد شود.تومورهایی که دو طرف ایجاد می شود احتمال دارد مادرزادی باشد .

سلول های تشکیل دهنده بافت اولیه کلیه، همان سلول ها به جای این که تغییر شکل پیدا کنند و تکامل پیدا کنند و تبدیل به کلیه شوند تکثیر آن به صورت توده می شود و  در سن کودکی خودش را نشان می دهد.

سرطان کلیه در کودکان

علائم  سرطان کلیه در کودکان

سرطان کلیه امکان دارد  هیچ گونه علامتی نداشته باشد اما در صورت بروز علائم دارای نشانه های زیر است که عبارتند از :

• درد پهلو
  • ادرار خونی
  • با آزمایش ادرار به خوبی قابل تشخیص است
  • ورم شکم
  • اشتهای کاهش پیدا می کند
  • درد قفسه سینه
  • تهوع

درمان سرطان کلیه

• درمان جراحی : تنها روش درمان برای سرطانهای کلیه می باشد
  • در مواردی که توده بزرگ نباشد فقط خود توده و قسمت کوچکی از بافت کلیه مجاور آن برداشته می شود
  • در تومورهای بزرگتر گاهی لازم است یک کلیه به طور کامل برداشته شود. در این جراحی که نفرکتومی رادیکال نام دارد، گره های لنفاوی، غده آدرنال، و بافت سالم، از طریق برش های بسیار ریز در ناحیه شکم، برداشته می شوند. اما گاهی، تنها تومور و یا قسمتی از بافت سالم اطراف کلیه برداشته می شود، که این نوع جراحی، نفرکتومی پارشیال نام دارد.

نوع جراحی، بر اساس میزان پیشرفت و مرحله سرطان تعیین می شود.

درمان غیر جراحی

در روش غیر جراحی، سلول های سرطانی یا فریز می شوند و یا تحت گرما و حرارت شدید قرار می گیرند.

در مواردی که سرطان به داخل بدن گسترش متاستاتیک داشته باشد باز هم منشا اولیه در کلیه برداشته شده و بیمار تحت درمانهای کمکی با داروهای خاصی تحت عنوان تارکت تراپی قرار می کیرد.

نتیجه سرطان کلیه

بهتر است در صورت هر گونه علائمی سریعاً به دکتر اورولوژ مراجعه کنید تا  سریعاً تحت درمان قرار بگیرید.

2 thoughts on “سرطان کلیه

1. اصغری - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۲:۳۲ ب.ظ

با سلام و عرض ادب . من چندین سال است در روز حدود ۱ الی ۳ لیتر آب می خورم بیشتر در طول روز مخصوصاً صبح ها زیرا اسید آوریک دارم البته الان مهار شده . آیا خوردن آب در این حد مضر است یاخیر ؟

• drsafavi - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۲:۳۶ ب.ظ

سلام . خیر ایرادی نداره