سنگ مثانه

سنگ مثانه چیست ؟ آیا می دانید علت سنگ مثانه چیست و چگونه درمان می شود ؟

سنگ مثانه در اثر انباشت مواد معدنی در مثانه ایجاد می شود، به خصوص در مواقعی که مثانه بعد از ادرار، به طور کامل تخلیه نشود. در نتیجه، ادرار غلیظ، و مواد معدنی به کریستال تبدیل خواهند شد. در برخی موارد، سنگ های تشکیل شده بسیار کوچک هستند، و دفع خواهند شد. اما در برخی دیگر، احتمال چسبیدن این سنگ ها به دیواره مثانه و پیشابراه وجود دارد. در چنین شرایطی، کریستال های معدنی بزرگ و بزرگ تر خواهند شد.

گاهی ممکن است سنگ مثانه مدت ها و بدون هیچ گونه علائم بالینی در مثانه باقی بماند، اما سنگ های بزرگ تر بایستی برداشته شوند.

دکتر مجید صفوی متخصص اورولوژی ، کلیه و مجاری ادراری است . شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

سنگ مثانه با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

• درد و ناراحتی در ناحیه تناسلی آقایان
  • درد در نواحی تحتانی معده
  • درد و ناراحتی هنگام ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • تغییر رنگ ادرار

علت سنگ مثانه

سنگ مثانه، در اثر عدم تخلیه کامل مثانه، اتفاق می افتد. برخی عوامل موثر در عدم تخلیه کامل مثانه و تشکیل سنگ مثانه عبارتند از:

• مثانه نوروژنیک (مثانه عصبی). در صورتی که اعصاب مثانه در پی، سکته و یا آسیب های نخاعی، صدمه ببیند، امکان تخلیه کامل مثانه نیز از بین می رود.
  • بزرگی پروستات. با بزرگ شدن پروستات، فشار بر روی پیشابراه افزایش می یابد و در نتیجه، ادرار در داخل مثانه باقی می ماند و مثانه به طور کامل تخلیه نخواهد شد.
  • التهاب مثانه. عفونت مجاری ادراری و یا رادیوتراپی، از جمله دلایل التهاب مثانه هستند.
  • سنگ های کلیه. ممکن است سنگ های کلیه به سمت حالب حرکت کنند، و در صورتی که بزرگ باشند، در مثانه باقی می مانند و باعث انسداد مثانه خواهند شد.
  • سیستوسل (افتادگی مثانه). این حالت در خانم ها و با تضعیف مثانه و افتادگی به سمت واژن همراه می باشد. این اختلال، بر روی میزان تخلیه ادرار از مثانه نیز تاثیر می گذارد.

تشخیص سنگ مثانه

جهت تشخیص سنگ مثانه، متخصص ارولوژی ابتدا به معاینه فیزیکی بیمار می پردازد، و با معاینه قسمت تحتانی شکم و رکتوم، از بزرگ شدن مثانه و پروستات، مطمئن می شود.

آزمایش خون، جهت بررسی هر گونه علامت در ادرار از جمله، خون، باکتری و یا کریستال های معدنی، تجویز می شود.

سی تی اسکن و عکس برداری با اشعه ایکس، تصاویر و جزئیات دقیی را از ساختارهای داخلی در اختیار پزشک قرار می دهد.

درمان سنگ مثانه

در صورتی که اندازه سنگ های تولید شده در مثانه کوچک باشد، افزایش مصرف مایعات می تواند به دفع این سنگ ها کمک کند. اما در صورتی که سنگ ها بزرگ باشند و از طریق ادرار دفع نشوند، اقدامات درمانی بایستی صورت گیرد.

جهت حذف سنگ مثانه، پزشک لوله ظریف و باریکی را در انتهای پیشابراه وارد می کند، با این کار امکان مشاهده سنگ ها و حدف آن ها فراهم می گردد. این روش اصطلاحا سیستولیتولاپاکسی نیز نامیده می شود.

گاهی پزشک، جهت خرد کردن سنگ ها، از لیزر نیز استفاده می کند.

در صورتی که سنگ ها بزرگ باشند، و امکان حذف آن ها از طریق روش قبل وجود نداشته باشد، روش جراحی توصیه خواهد شد. دراین حالت، جراح از طریق ایجاد برش در ناحیه شکم، به مثانه دسترسی پیدا می کند و سنگ ها را بر می دارد.

بی اختیاری ادرار