واریکوسل

اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ بالای بیضه ها، واریکوسل نام دارد. این اختلال می تواند باعث کاهش تولید و تعداد اسپرم، و در نهایت، ناباروری شود. واریکوسل عمدتا از سنین بلوغ آغاز می شود و در سمت چپ کیسه بیضه مشاهده می شود. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه با هم تفاوت دارد و واریکوسل می تواند در هر دو سمت این کیسه دیده شود.

دکتر مجید صفوی متخصص اورولوژی ،  جراح کلیه و مجاری  ادراری است شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

علت واریکوسل

طناب بیضه ای که بیضه ها را در خود نگه می دارد، حاوی رگ ها، شریان ها و اعصابی است که این غدد را نیز پشتیبانی می کنند. وریدهوی بیضه وریدهای نازک و بدون دریچه می باشند که بخصوص در سمت چپ مسیر طولانی در داخل شکم طی می کنند و به ورید کلیوی تخلیه می شوند . این موارد باعث میشود که  گاهی خون در وریدها جریان طبیعی به سمت بالا نمی یابد و در نهایت، رگ بزرگ و متورم خواهد شد. این حالت باعث ایستایی خون کثیف در اطراف بیضه می شود و حتی گاهی خون وریدی از داخل بدن نیز به داخل بیضه جریان معکوس پیدا می کند ( ریفلاکس به بیضه ) و این اختلال گردش خون در نهایت باعث کاهش عملکرد بیضه خواهد شد .واریکوسل، پیشرفت تدریجی دارد.

واریکوسل

واریکوسل چه علائم و نشانه هایی دارد؟

ممکن است این بیماری با علامتی همراه نباشد، اما در برخی موارد، شاهد نشانه های زیر خواهیم بود:

• وجود توده در یکی از بیضه ها
  • تورم و التهاب کیسه بیضه
  • بزرگی و یا پیچ خوردگی رگ ها
  • احساس درد در کیسه بیضه

ناباروری، مهم ترین عارضه ای است که واریکوسل به همراه دارد. ناباروری اولیه، زمانی است که زوجین یک سال بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، موفق به بارداری نشده اند. ناباروری ثانویه، مربوط به زمانی است که زوجین نمی توانند فرزند دیگری داشته باشند.

درمان واریکوسل به چه صورت می باشد؟

درمان واریکوسل، چندان ضرورتی ندارد. بسیاری از مردانی که واریکوسل دارند، حتی بدون انجام اقدامات درمانی، توانایی بارور شدن را دارند. اما در صورتی که این بیماری، منجر به بروز درد، یا اختلال رشد بیضه و یا ناباروری شود، اقدامات درمانی باید آغاز شود. درمان اصلی واریکوسل ترمیم توسط جراحی می باشد . در این روش مسیرهای وریدی معیوب از عروق سالم جدا شده و بسته و قطع می شوند و جریان خون بیضه به روال عادی باز میگردد .

واریکوسلکتومی (عمل واریکوسل)

امروزه جراحی میکروسکوپیک  بعنوان بهترین روش درمان واریکوسل شناخته می شود . در این روش برش کوچکی در کشاله ران انجام شده و توسط میکروسکوپ طبی و تحت بزرگنمایی مناسب وریدهای معیوب از عروق سالم جداشده و پس از بسته شدن قطع میشوند . بعلت اینکه در این روش حداقل دستکاری روی بدن اتفاق می افتد و حداکثر دقت اعمال می شود بعنوان روش برتر شناخته می شود که می تواند در مراکز جراحی سرپایی نیز انجام گیرد.

توسط دید میکروسکوپیک وریدهای معیوب از عروق سالم جدا می شود

جراحی لاپاراسکوپی

دراین شیوه، که حتما در بیمارستان باید انجام شود  برش های کوچکی در ناحیه شکم ایجاد می شود تا امکان وارد شدن لوله جراحی و دوربین، و هم چنین مشاهده و ترمیم واریکوسل فراهم گردد. این روش فقط بعلت اینکه فقط به یکی از سه دسته وریدهای بیضه دسترسی دارد و همچنین نیازمند بستری بیشتری دارد فقط برای موارد دوطرفه و خاص پیشنهاد می شود .

یک تا دو روز بعد از درمان، فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود می باشد. بهتر است ورزش و تمرینات بدنی به مدت ۲ هفته به تعویق بیفتد.

راههای ارتباطی

2 thoughts on “واریکوسل

1. مهرانی - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۲:۲۹ ب.ظ

سلام ۴ ساله پیش عمل واریکوسل سمت چپ کردم می خوام بدونم آیا دوباره احتمال برگشت هست ؟

• drsafavi - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۲:۳۶ ب.ظ

احتمالش خیلی کمه